Zgodnie z Prawem Bankowym art. 70a oraz art. 105a., instytucja finansowa ma obowiązek poinformować konsumenta dlaczego nie udzieliła mu kredytu.
Jeśli wydaje ci się, że odpowiedź, którą otrzymałeś od banku wraz z odmową, jest niejasna to masz prawo poprosić o wyjaśnienie w postaci pisemnej.
Powodów do odmowy, bank może mieć kilka. Szególnie teraz nie jest to dużym zaskoczeniem, kiedy stópy procentowe i oprocentowania kredytów rosną wraz z inflacją.
Niestety do tej pory banki dawały mało wyjaśnień odrzucanym konsumentom. Zazwyczaj uzasadnienie było lakoniczne i powierzchowne. Jak na przykład, brak zdolnośći kredytowej lub jest pan/pani w grupie klientów podwyższonego ryzyka.
Prawidłowe wyjaśnienie banku, powinno tłumaczyć dokładnie co, zrot “podniesione ryzyko” dla banku oznacza – np. to że klient pracuje w branży, w której – w opinii banku – zatrudnienie jest niestabilne.
O powodach odmowy pisaliśmy dokładnie już w naszym poprzednim artykule. Natomiast w tym dowiecie się jak napisać wniosek o uzasadnienie odmowy kredytu.
Spis Treści
Uzasadnienie odmowy kredytu przede wszystkim powinno zawierać jasne konkretne informacje, które były podstawą do oceny zdolności kredytowej oraz wszystkie czynniki, które miały wpływ na ostateczne negatywne rozstrzygnięcie wniosku.
Uzasadnienia te powinny dać konsumentowi możliwość poprawy swojej sytuacji na przyszłość. Powinny w nich znajdować się konkretne informacje z wniosku konsumenta, które spowodowały odmowę kredytowania przez instytucję.
Na przykład, jeśli jednym z powodów odmowy była forma zatrudnienia, to bank musi uzasadnić co konkretnie nie zadowalało analityków.
Dla przykładu, takim pełnym wyjaśnieniem byłoby odniesienie się do konkretnej informacji podanej przez konsumenta we wniosku.
Takie wyjaśnienie, pomoże klientowi zrozumieć powody banku do odrzucenia wniosku. Pozwoli mu również poprawić swoje szanse na uzyskanie kredytu w przyszłości.
Prawo do wyjaśnień ,dają ci Art. 70a. oraz art. 105a. Prawa bankowego, a brzmią one tak:
Art 70a. „Wyjaśnienie dokonanej oceny zdolności kredytowej
Dodatkowo ustawodawca daje konsumentowi prawo do wyjaśnień oraz ponownej analizy wniosku w wypadku, gdy decyzja o odmowie została podjęta „automatycznie”, to jest za pomocą „programu komputerowego”. Cyt.:
„Art. 105a. – [Zasady przetwarzania danych objętych tajemnicą bankową] – Prawo bankowe.
1a. Banki, inne instytucje ustawowo upoważnione do udzielania kredytów, instytucje pożyczkowe oraz podmioty, o których mowa w art. 59d ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, a także instytucje utworzone na podstawie art. 105 ust. 4, mogą w celu oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego podejmować decyzje, opierając się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu, danych osobowych – również stanowiących tajemnicę bankową – pod warunkiem zapewnienia osobie, której dotyczy decyzja podejmowana w sposób zautomatyzowany, prawa do otrzymania stosownych wyjaśnień co do podstaw podjętej decyzji, do uzyskania interwencji ludzkiej w celu podjęcia ponownej decyzji oraz do wyrażenia własnego stanowiska.”
Wniosek możesz napisać odręcznie, wydrukować lub wysłać go w formie elektronicznej. Ważne jest żeby dostarczyć go do placówki banku w której staraliśmy się o kredyt. Możesz to zrobić idąc do placówki osobiście lub wysłać go pocztą tradycyjną lub emailem.
Nie zapomnij dodać na jakiej podstawie prawnej się opierasz – w tym wypadku są to powyższe artykuły Prawa bankowego.
Kredytu nie otrzymałeś, wniosek o uzasadnienie wysłałeś, a bank wciąż zbywa cię luźnymi wyjaśnieniami? W tym wypadku masz jeszcze kilka możliwości.