Spis Treści
Poszło o OC! Mowa tu o sprawie pomiędzy Powiatem Ostrowskim a Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
Otóż w dniu 7 lutego 2018 roku, powiat Ostrowski na mocy prawomocnego orzeczenia sądowego, stał się właścicielem pojazdu. Po dwóch i pół miesiącach, w dniu 20 kwietnia 2018 r. powiat ubezpieczył pojazd, a także zdecydował, że stan pojazdu jest zły i zdecydowano o zniszczeniu auta.
Konsekwencją tego, w dniu 22 czerwca 2018 roku, stacja demontażu wydała oświadczenie o wyrejestrowaniu pojazdu.
Gdy UFG przeanalizował historię pojazdu, odkryto, że pojazd nie został ubezpieczony w okresie między lutym a kwietniem roku 2018. W konsekwencji UFG nałożył na Powiat Ostrowski, grzywnę ( 4200 zł ) :
“ (…) z tytułu niedopełnienia ciążącego na nim obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem tego pojazdu w okresie od 7 lutego do 22 kwietnia 2018 r.(…)”.
Po otrzymaniu kary, Powiat Ostrowski zwrócił się do Sądu Rejonowego, a sąd do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem:
“Czy obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej istnieje w odniesieniu do pojazdu, który :
Trochę to trwało, Powiat walczył, jednak mimo tego, wyrok jest jednoznaczny :
„Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej,
KOMUNIKAT PRASOWY nr 71/21 ,
Luksemburg, 29 kwietnia 2021 r. ,
Wyrok w sprawie C-383/19 Powiat Ostrowski / Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny:
Zawarcie umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych jest OBOWIĄZKOWE, w sytuacji gdy dany pojazd jest zarejestrowany w państwie członkowskim i nie został w należyty sposób wycofany z ruchu. Obowiązek taki nie może zostać wyłączony jedynie ze względu na okoliczność, że zarejestrowany pojazd jest w danej chwili niezdolny do jazdy ze względu na swój stan techniczny”.
Trybunał także stwierdza,…
“że pojęcie „pojazdu” jest obiektywne i niezależne od użytku, jaki czyni się lub można czynić z danego pojazdu, czy też od zamiaru jego właściciela lub innej osoby rzeczywistego korzystania z niego. “
A stan takowego, ”zależy od czynników subiektywnych, takich jak w szczególności istnienie po stronie jego właściciela lub posiadacza woli przeprowadzenia lub zlecenia niezbędnych napraw oraz dostępność środków finansowych przeznaczonych na ten cel. “
Tutaj odsyłamy Was do pełnego komunikatu prasowego Trybunału Sprawiedliwości UE.
A w tym linku znajdziecie Państwo pełną wersję wyroku TSUE.
Podsumowując. Wyrok ten podkreśla, że obowiązek ubezpieczenia OC jest „niezbędny do zapewnienia ochrony poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych”.
Przestać opłacać ubezpieczenie OC możemy tylko w sytuacji, w której pojazd “został formalnie wycofany z ruchu. Oczywiście zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami krajowymi.”
UFG pisze także na swojej stronie, że odpowiedź Trybunału jest jednoznaczna i potwierdza stanowisko jakie zajmował dotychczas Fundusz.
A na zakończenie, jako przestrogę, zachęcamy poczytać nasz poprzedni artykuł o tym dokładnie, co nam grozi, kiedy ubezpieczenia OC nie płacimy.