fbpx
Jak odbudować zdolność kredytową w BIK
28 czerwca 2021
Postępowanie restrukturyzacyjne – jak może pomóc firmie?
14 lipca 2021
Pokaż wszystkie

Szkoda całkowita z OC – na co zwracać uwagę by na niej nie stracić!

Szkoda całkowita to opcja likwidacji szkody przy wyborze której musimy być uważni!

Szkoda całkowita to lekko kontrowersyjna metoda likwidacji szkody. Niestety, nazbyt często, do biura Rzecznika Finansowego wpływają skargi o zaniżaniu odszkodowań, właśnie za pomocą  stosowania tej metody. 

Przyjrzyjmy się jej bliżej . 

Czym jest szkoda całkowita ? 

Nie istnieje jedna, ustalona definicja szkody całkowitej. 

Ubezpieczyciel orzeknie szkodę całkowitą w momencie, kiedy koszty naprawy pojazdu przekraczają szacowaną wartość takowego na dzień likwidacji szkody.

Spotkać się z tym pojęciem można w przypadkach naprawy szkody z ubezpieczenia OC jak i AC. 

Jak ustala się wysokość odszkodowania w wypadku szkody całkowitej ? 

Do jej ustalenia, firmy używają tzw. metody dyferencyjnej.  

To oznacza, że od wartości pojazdu przed szkodą zostanie odjęta wartość wraku (nieuszkodzonej pozostałości, którą można sprzedać).  

A jak wyliczane są koszty naprawy?

Najpierw Towarzystwo Ubezpieczeniowe, będzie musiało sprawdzić czy zachodzi przesłanka do rozliczenia szkody jako całkowitej. 

Aby to zrobić, TU będzie musiało ustalić wartość Twojego pojazdu sprzed wypadku. Odbywa się to z uwzględnieniem kwoty zadeklarowanej w polisie (biorąc pod uwagę spadek wartości od czasu zawarcia polisy). Firmy korzystają z pomocy baz danych, takich jak Info-Ekspert lub Eurotax.

W takim zestawienie bierze się pod uwagę: 

  • marka i model pojazdu,
  • rok produkcji,
  • rodzaj napędu,
  • pojemność silnika,
  • aktualny przebieg,
  • stan techniczny,
  • ogumienie,
  • wyposażenie dodatkowe zainstalowane przez właściciela po zakupie)

Następnie ubezpieczyciel wycenia koszty naprawy. Wylicza je sumując koszty:

  • robocizny
  • lakierowania pojazdu
  • części zamiennych. 

Problem zawyżenia wartości wraku. 

Niestety, z doświadczenia wielu naszych klientów, a także ze skarg jakie wpływają, co roku, do biura Rzecznika Finansowego rozumiemy, że istnieje problem z niezgodnością pomiędzy wyceną wraku, a jego rzeczywistą wartością. 

Zdarza się nazbyt często, że by uniknąć kosztownej naprawy, firmy zawyżają wartość kosztów naprawy, aby wypłacić mniejsze odszkodowanie tylko po cenie wartości wraku. 

Tutaj przykład:  

Wartość auta sprzed wypadku zostala oszacowana na 10,000 zł. 

Naprawa kosztowałaby TU 9,000 zł. 

W tym wypadku firma próbuje zawyżyć wartość, zawyżając koszty robocizny oraz wykonanie kosztorysu na podstawie oryginalnych, najdroższych części. 

Tym sposobem, koszty naprawy rosną do 12,000, co pozwala ubezpieczycielowi oszacować szkodę całkowitą i wypłacić tylko koszt wartości wraku! 

To oznacza, że firma ubezpieczeniowa, przy wycenie podjęła krzywdząca dla poszkodowanego decyzje, przez co otrzymał on odszkodowanie pomniejszone o 2,000 zł.    

Jak ustrzec się przed zaniżeniem odszkodowania przy szkodzie całkowitej ?  

Po pierwsze pamiętaj, że jako właściciel pojazdu masz prawo dostępu do całej dokumentacji dotyczącej likwidacji szkody !

To oznacza, że możesz zobaczyć w jaki sposób TU wyliczyło koszty naprawy. 

Możesz nie zgodzić się na proponowaną przez TU wycenę. 

W takim wypadku wycena będzie przeprowadzona przez eksperta, którego ty wyznaczysz.

Ważne – pamiętaj o aukcji ! 

Jeżeli w decyzji o orzeczeniu szkody całkowitej, widnieje wzmianka o aukcji, w której termin na kontakt z oferentem jeszcze nie minął, skorzystaj z niej! 

Nawet w wypadku, gdy chcesz naprawić pojazd ważne jest, abyś wykazał chęć skorzystania z aukcji. 

Jak to działa ? 

Aukcja pomoże Ci zweryfikować wycenę wraku jaką zaproponował ubezpieczyciel.

Rzecznik finansowy wyjaśnia:  

“(…) Jeżeli poszkodowany nie dokonał zbycia po tak ustalonej cenie, bądź zakład ubezpieczeń nie znalazł nabywcy, a poszkodowany znalazłby jednak nabywcę uszkodzonego pojazdu, lecz nie uzyskałby ceny oferowanej i zaakceptowanej przez ubezpieczyciela, ma on prawo przedłożenia umowy sprzedaży i żądania pokrycia różnicy między szacunkową wyceną uszkodzonego pojazdu, a wartością uzyskaną w wyniku sprzedaży.”

Jak zawalczyć o sprawiedliwe odszkodowanie ? 

W rezultacie, NIEUDANE PRÓBY SPRZEDAŻY dają nam podstawę do zakwestionowania wyceny wraku dokonanej przez ubezpieczyciela! 

Po tak przeprowadzonym postępowaniu, będziemy mogli zignorować cenę aukcji, jaką założyła firma ubezpieczeniowa i będziemy mogli skorzystać z metody wyceny pozostałości pojazdu w systemie eksperckim. 

Z naszego doświadczenia wynika, że to zazwyczaj wpływa korzystnie na sumę odszkodowania, jakie możemy uzyskać dla Naszych klientów.   

Szkoda całkowita z OC 

W procesie likwidacji szkody całkowitej z OC, ubezpieczyciel zaproponuje tę metodę, kiedy koszty naprawy pojazdu przekraczają próg 100%. 

Szkoda całkowita z AC

W tym wypadku wszystko zależy od OWU jakie podpisaliśmy z TU. Zazwyczaj w praktyce próg opłacalności naprawy szacuje się na 70%

F24.pl – profesjonalna pomoc

Jeszcze raz podkreślamy, jak ważne jest śledzenie całego procesu likwidacji szkody. Jest to czasochłonne i może wydawać się trochę skomplikowane. 

Dlatego też warto skorzystać z profesjonalnej pomocy kancelarii prawnej, takiej jak F24.pl, doświadczonej i dobrze znającej tajniki tego typu spraw. 

Już od 12 lat, zajmujemy się dopłacaniem do odszkodowań dla Naszych klientów. Jesteśmy skuteczni i znamy się dobrze na niuansach tego typu postępowań.

Dlatego, aby oszczędzić Państwa czas i nerwy, proponujemy bezpłatną analizę, po której mogą państwo zdecydować czy chcesz czy też nie podjąć z nami współpracę.

Pozdrawiamy 

F24.pl