Załóżmy, że miałeś wypadek, w którym Ty i twoi pasażerowie zostaliście poszkodowani, a sprawca nie ma ubezpieczenia OC. Co dalej? W tej sytuacji za roszczenie odszkodowawcze odpowiada Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Oczywiście istnieją wyjątki, ale w większości wypadków to właśnie UFG chroni osoby dotknięte w sytuacjach zaistniałych z winy nieubezpieczonych lub nieznanych sprawców. W tym artykule wyjaśnimy jak postępować w takim wypadku, gdzie i jak dokonać zgłoszenia szkody.
Więc, wiemy już, że to właśnie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłaci nam odszkodowanie za szkody majątkowe i/lub osobowe w wypadku, gdy sprawca albo nie ma ubezpieczenia OC lub zbiegł z miejsca wypadku. Musimy jednak być świadomi, że Fundusz w niektórych sytuacjach może nam odmówić pomocy. Na przykład, w przypadku, kiedy możesz pokryć koszty z własnej polisy AC. Pomimo tego zostanie ci przyznane wyrównanie za poniesione straty jak na przykład utracone zniżki czy koszty ubezpieczenia auta do wartości sprzed wypadku.
Spis Treści
Najważniejsze dokumenty i oświadczenia jakie należy zabezpieczyć na miejscu zdarzenia wypadku to:
Także tutaj informujemy, że UFG jest twórcą aplikacji mobilnej „Na Wypadek”. Pomoże ci ona sprawdzić czy sprawca ma ważne OC oraz zebrać wszystkie informacje i zdjęcia z wypadku potrzebne do zgłoszenia szkody.
Zgłoszenia szkody dokonać możesz za pośrednictwem dowolnego zakładu ubezpieczeniowego oferującego obowiązkowe ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Ubezpieczyciel zobowiązany jest przekazać informacje dotyczące wypadku do UFG; są nimi między innymi: odpowiedzialność cywilna sprawcy, rozmiar szkody, zasadność wniesionych roszczeń oraz zasadność proponowanej sumy odszkodowania. Ubezpieczyciel powinien także poinformować cię o dokumentach jakie będą potrzebne do ustalenia odszkodowania. Pamiętaj, że żaden zakład ubezpieczeń nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia takiej szkody.
Odpowiedzialnym za weryfikację roszczenia i zalecenie wysokości odszkodowania jest firma, w której złożyłeś swój wniosek. Firma ta następnie przekaże twoje roszczenie do UFG. Pamiętaj, że im dokładniej udokumentujesz zdarzenie tym pewniej i bez większych komplikacji otrzymasz odszkodowania .
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny jest organem, który decyduje o wypłacie lub odmowie wypłaty odszkodowania. Ustawowo na odpowiedź/wypłatę ma 30 dni. Jeśli z powodu komplikacji ustaleń dochodowych, wątpliwości co do przebiegu wypadku, albo niepełnej dokumentacji nie dotrzyma tego terminu to powinien wypłacić pieniądze w ciągu 14 dni od daty wyjaśnienia nieporozumień. Po wypłacie odszkodowania tobie, UFG zażąda zwrotu wypłaconych funduszy od sprawcy, a także nałoży na niego karę za nieposiadanie ubezpieczenia.
Jeśli z jakiegoś powodu wydaje ci się, że wypłacona kwota została zaniżona, możesz złożyć reklamację w UFG. Możesz to zrobić w formie pisemnej lub telefonicznej. Odpowiedź powinieneś otrzymać w przeciągu 30 dni.
Pod tym adresem znajdziesz regulamin składania reklamacji.
Możesz także zgłosić się do nas i my pomożemy ci, bez ryzyka, zwłoki i dodatkowego stresu. Dowiedz się więcej o dopłatach do odszkodowań – napisz lub zadzwoń do F24.