fbpx

Rzecznik Finansowy odpowiada na pytania dotyczące odszkodowań po wichurach cz. I

Nasze BEZPŁATNE analizy przypadków udowadniają:  WARTO walczyć o swoje. 
2 lipca 2022
Rzecznik Finansowy odpowiada na pytania dotyczące odszkodowań po wichurach cz. II
12 lipca 2022
Pokaż wszystkie

Rzecznik Finansowy odpowiada na pytania dotyczące odszkodowań po wichurach cz. I

My zdajemy Wam sprawozdanie: „Nieprzewidywalne warunki atmosferyczne a odszkodowania.” 

Do biura Rzecznika Finansowego wpływa wiele pytań na temat ubezpieczeń związanych z odszkodowaniami wywołanymi przez silne nieprzewidywalne warunki atmosferyczne.  

Po pierwsze udokumentowanie zdarzenia

Najczęściej pojawiającym się pytaniem jakie zadają poszkodowani konsumenci, jest :

“Mam ubezpieczenie domu – jak powinienem\am zachować się bezpośrednio po szkodzie?”

Odpowiedz na to pytanie jest prosta: 

  • Najpierw wykonaj dokładną dokumentacje zniszczonego przez nawałnice budynku i mienia. Im dokładniejsze zdjęcia tym lepiej. Będzie mniej niedomówień.
  • Zaraz po tym, zabezpiecz mienie przed dalszym zniszczeniem. Jeśli wiatr zerwał dach, w miarę możliwości przenieś ruchome mienie w bezpieczne miejsce. 

PAMIETAJ! Masz prawo do pokrycia kosztów związanych z zabezpieczeniem miejsca zdarzenia. Jeżeli np. kupiłeś folie do przykrycia dachu lub zlecił prace specjaliście, zatrzymaj rachunek \ fakturę. Są one podstawą do zwrotu kosztów przez ubezpieczyciela.  

  • Kolejnym krokiem jest skontaktowanie się z Ubezpieczycielem i poinformowanie go o zdarzeniu. Powinien on poinformować poszkodowanego klienta o pomocy, jaką może otrzymać zgodnie z warunkami umowy, którą zawarł z TU. 

Po drugie, udokumentowanie zdarzenia

Kolejnym często zadawanym pytaniem Ekspertom Rzecznika jest: 

“Czy z usuwaniem skutków zalania czy wichury trzeba czekać do pojawienia się rzeczoznawcy ubezpieczyciela?”

  • Odpowiedź brzmi: NIE
  • Jak powyżej. Im więcej zdjęć dokładnie dokumentujących zniszczenie i pokazujących rozmiar szkody wykonamy, tym lepiej. Da to ubezpieczycielowi mniej podstaw do kwestionowania odszkodowania. 
  • Należy także wnikliwie spisać i opisać, co zostało zniszczone i w jakim stopniu. To działanie da nam podstawy do składania roszczenia. 

Uproszczone ścieżki likwidacji szkody czyli pytanie o ugody telefoniczne

Uproszczone ścieżki likwidacji szkody to coraz częściej proponowane przez ubezpieczycieli rozwiązanie w przypadku szkód wywołanych przez burze czy wichury.

Polega ona na załatwieniu wszystkich formalności wirtualnie.

Bez konieczności pojawienia się na miejscu zdarzenia eksperta z ubezpieczalni.  

Co mamy na myśli mówiąc “wirtualnie”? 

  • Coraz częściej pojawia się możliwość zgłoszenia szkody za pomocą np. aplikacji na telefon.
  • Ubezpieczalnie proszą o dostarczenie przez poszkodowanego zdjęć, skrupulatnie dokumentujących zdarzenie, opisu zdarzenia czy informacji ze spółdzielni

Po zapoznaniu się z przesłanymi zdjęciami i opisem, ubezpieczyciel ocenia koszty zniszczenia i naprawy, po czym skontaktuje się z poszkodowanym telefonicznie, aby przedstawić mu  proponowana sume odszkodowania. 

Teraz odpowiedź na pytanie : 

Czy ugoda telefoniczna, to bezpieczna metoda likwidacji szkody?”

Tutaj kilka punktów, o których trzeba pamiętać, aby cały proces przebiegł jak najbardziej pozytywnie:

  • Po pierwsze, zanim podejmiemy decyzję, musimy sami postarać się o wycenę specjalisty, a to po to byśmy mogli porównać kwotę proponowaną przez ubezpieczyciela z rzeczywistą kwotą naprawy szkody. 

W poradniku, Rzecznik Finansowy podkreśla, że: “ warto uzgodnić od razu szczegółowy, najlepiej pisemny kosztorys prac.” Chociażby po to, aby uniknąć sytuacji, w której już po zaakceptowaniu ugody i po podjęciu prac, okazuje się, że jednak koszty remontu są wyższe niż kwota otrzymanego odszkodowania.

  • Po drugie nie bójmy się skonfrontować propozycji ubezpieczyciela

Jeżeli z jakiegoś powodu wydaje nam się, że kwota, którą proponuje ubezpieczyciel jest niewystarczająca, możemy zaproponować inną. Taki “przetarg” to raczej normalna praktyka w tego typu likwidacja szkód. 

“Należy pamiętać, że w ramach ugody strony nie ustalają wysokości szkody, lecz wysokość odszkodowania, które może mieć charakter szacunkowy i nie zawsze będzie odzwierciedlać wartość szkody.

  • Po trzecie, poszkodowany ma prawo wystąpić o przeprowadzenie standardowej procedury likwidacji szkody, to jest z udziałem rzeczoznawcy oraz przygotowaniem dokładnego kosztorysu likwidacji. 

Wciąż za mało

Kolejnym regularnie pojawiającym się pytaniem jest:

“Dostaliśmy kwotę bezsporną, dostaliśmy odszkodowanie ale wciąż za małe, żeby pokryć wszystkie szkody. Co robić?”

  • W tym wypadku, w pierwszej kolejności, należy zaznaczyć, że poszkodowany ma prawo do zapoznania się z kosztorysem oraz wszelkimi innymi interesującymi go informacjami. 

To pozwoli mu zrozumieć .jak szkoda została wykalkulowana, co zostało uwzględnione w odszkodowaniu oraz to w jaki sposób wycenione zostały elementy, które uległy zniszczeniu. 

  • Będąc już w posiadaniu takich informacji, możemy skorzystać z opcji reklamacji do zakładu ubezpieczeń. Tutaj doradzamy skorzystać z pomocy rzeczoznawcy majątkowego, który pomoże zakwestionować wartości podane w kosztorysie.
  • Po wyczerpaniu wszelkich ścieżek postępowania, nieusatysfakcjonowany konsument może zgłosić się do Rzecznika Finansowego.

Pomoże on rozwikłać wątpliwości związane z zagadnieniami prawnymi wyliczenia szkody. 

Na przykład: “dwukrotnego naliczenia wskaźnika zużycia budynku przy obowiązkowym ubezpieczeniu budynków rolniczych gospodarstwie rolnym czy stosowania zasady proporcji w dobrowolnym ubezpieczeniu domu.” 

Przeczytaj także nasz poprzedni artykuł na ten temat.