Krajowa Strategia Edukacji Finansowej już gotowa. Teraz tylko czekamy na zatwierdzenie projektu przez Radę Ministrów.
Nawet nie wiedzą Państwo jak bardzo mnie ta informacja cieszy.
Jedną z rzeczy, w którą ciężko jest uwierzyć w naszej pracy, jest to jak wielu naszych klientów, wpadło w ciężkie finansowe tarapaty z powodu swojej niewiedzy.
To w jaki sposób zarządzać swoim domowym budżetem, aby zawsze mieć pojęcie do czego się zmierza, nie tylko zabezpiecza finansową przyszłość konsumenta, ale także pozwola mu na spokojniejsze i na pewno dłuższe życie – już dziś wiadomo, że stres to choroba 21 wieku.
To do ilu chorób przyczynia się stres, jest wprost niewiarygodne.
A długi na pewno takowy powodują.
KSEF ma 196 stron, które potowarzyszą mi jako lektura na Majówkę, ale już na pierwszy rzut oka wyciągamy najważniejsze informacje.
Spis Treści
Już od dłuższego czasu, eksperci do spraw strategii finansowej z Unii Europejskiej, banków, instytucji rządowych i poza, alarmowali i proponowali rozwiązania w tej materii.
Badania kompetencji finansowych osób dorosłych przeprowadzone przez OECD/INFE w 2020 r. w 12 krajach należących do organizacji, demonstrują, że Polacy zdobyli 13 z 21 możliwych do uzyskania punktów.
Nie najgorzej, ale też nie ma powodów do dumy.
Tymczasem, ocena dobrostanu finansowego Polaków wynosi 9,1 na 20 możliwych do uzyskania punktów, tj. poniżej średniej dla 11 badanych krajów należących do OECD (OECD-11), która wynosi 9,9.
Kolejnymi statystykami, które wymagają od konsumenta pracy to np. impulsywne zakupy oraz niespłacanie na czas swoich zobowiązań.
Aż 40% polaków przyznaje się zakupów ponad swoją miarę, a kolejne 25% ma problemy z terminami spłaty.
Tymczasem takie streszczenie rozpoczyna publikacja o tytule Znajomość Zagadnień Finansowych w Polsce: Znaczenie, dane i oferta edukacyjna :
“[…]Niniejszy raport przedstawia i opisuje potrzeby mieszkańców Polski w obszarze edukacji finansowej, podmioty zaangażowane w projektowanie i realizację inicjatyw z zakresu edukacji finansowej oraz inicjatywy wdrażane w ostatnim czasie, zwracając jednocześnie uwagę na ewentualne braki i związane z nimi wyzwania. Opiera się on na kilku dokumentach źródłowych, w tym na analizie dostępnych materiałów, danych dotyczących kompetencji finansowych, w tym pochodzących z międzynarodowego badania kompetencji finansowych osób dorosłych oraz wyników badania PISA z 2018 r. (tom IV) (OECD, 2020[1];2020[2];), a także innych badań krajowych, wyników kwestionariusza inwentaryzacyjnego oraz warsztatu dla przedstawicieli zainteresowanych podmiotów zaangażowanych w edukację finansową. Wnioski zawarte w niniejszym raporcie stanowią uzupełnienie wcześniej dostępnych danych i wyników badań. Także przyczyniają się do zgromadzenia przesłanek niezbędnych do opracowania Krajowej Strategii Edukacji Finansowej dla Polski.” *
Przede wszystkim KSEF ma na celu poprawić kompetencje finansowe najbardziej wystawionych na ryzyko polaków i polepszyć ich ogólną odporność finansową.
Słusznie zdecydowano, że w pierwszych 3 latach wdrażania strategii, będzie ona dostępna i skoncentrowana na osobach wrażliwych na problemy finansowe. Między innymi będą to:
* OECD (2022), Financial Literacy in Poland: Relevance, evidence
and provision. [Znajomość zagadnień finansowych w Polsce: Znaczenie, dane i oferta edukacyjna]
https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/financial-literacy-poland