fbpx
Biegły sądowy odpowie za nierzetelną opinię
20 kwietnia 2023
Krajowa Strategia Edukacji Finansowej nareszcie już istnieje ! 
1 maja 2023
Pokaż wszystkie

Dlaczego 11,8 mln pojazdów wciąż nie posiada OC

Wiemy jak to jest. Z motywacją do obowiązkowych opłat jest różnie. Jedni z nas mają powody związane z trudną sytuacją finansową, jeszcze inni myślą, że im się upiecze. 

Tymczasem, z badań statystycznych wynika, że to właśnie dzięki systemom, którymi dysponuje UFG, wyłapywani są najskuteczniej unikający opłat kierowcy. 

Jak to jest z tymi danymi ?

Otóż rozbieżności jakie spotykamy w raportach są trochę zaskakujące. Ponieważ, różnice jakie widnieją między raportem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców są duże. Porównując dane KCPR z danymi CEPiK widzimy różnice aż 11,8 mln pojazdów. To znaczy, że według CEPiK na drodze poruszało się dużo więcej ubezpieczonych użytkowników drogi – co grubo mijało się z prawdą. 

UFG dzięki swoim metodom skanowania systemu, jest dużo bardziej wydajna niż kontrola policji. Dlatego jeśli komuś wydaje się, że dopóki nie zostanie zatrzymany przez policje to jest w ukryciu, to te osoby mogą się bardzo zdziwić.

Jasno wynika ze statystyk, że 9 na 10 kar nałożonych wykrywanych jest w procesie skanowania systemu właśnie przez UFG.   

Skąd te liczby ? 

Kary za nieopłacanie ubezpieczenia OC, rosną wraz z najniższą płacą krajową. W tym roku, w drugiej jego połowie, kara dla samochodu osobowego za nieposiadanie OC, wyniesie aż 7,2 tys. Jeśli chcecie Państwo zobaczyć wszystkie dane na ten rok, zapraszamy do przeczytania naszego poprzedniego artykułu na ten temat. 

Nie każdy kierowca nie opłaca składek ze złej woli. 

Zdarza się, że nie znamy dobrze przepisów. 

Na przykład część kierowców, żyje w przekonaniu, że umowa OC odnawiana jest automatycznie w każdym wypadku. Jak informuje Rzecznik finansowy nie jest to zawsze prawdą:

Otóż, ochrona OC nie odnowi się automatycznie w przypadku gdy: 

  • nie została opłacona składka lub rata składki za poprzedni okres ubezpieczenia;
  • pojazd był objęty OC krótkoterminowym;
  • posiadacz korzystał z OC poprzedniego właściciela po zakupie używanego auta lub otrzymał je w spadku bądź darowiźnie; 
  • ubezpieczyciel ogłosi bankructwo jaka to stało się niedawno na przykład z Geofin.

Dlatego też Rzecznik proponuje złagodzenie kar dla takich osób. Więcej na ten temat przeczytacie państwo w tym artykule

Innym kierowcom, wydaje się, że jeżeli samochód jest niezdatny do użytku i go nie używają to opłat uiszczać nie muszą. 

Nic bardziej mylnego. 

Wprawdzie istnieje możliwość zawieszenia i wycofania pojazdy z ruchu, jednakże późniejsze koszty związane z przywróceniem pojazdu do ruchu sprawia, że jest to opcja bardzo mało opłacalna.   

Częstym przypadkiem jest nieciągłość polisy chociażby z powodu zakupu auta z drugiej ręki i przegapieniu terminu opłaty. 

Konsekwencje nieopłacenia składek ubezpieczenia OC

Niestety, z jakiegokolwiek powodu ubezpieczenie OC nie zostało opłacone, kara może dosięgnąć każdego.

Nie wspominając już o konsekwencjach spowodowania zdarzenia drogowego.

W takim wypadku WŁAśCICIEL POJAZDU, który OC nie posiadał będzie odpowiedzialny lub współodpowiedzialny (w wypadku jeśli to nie on kierował  pojazdem) nie tylko za zapłacenie kary, ale też będzie on musiał zwrócić UFG wszelkie koszty jakie UFG poniosło w jego imieniu na rzecz poszkodowanego – art. 110 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. 

Tutaj koszty mogą wynosić już dziesiątki tysięcy złotych, a sam Fundusz informuje, że rocznie na tego typu zdarzenia przeznacza aż 100 mln złotych.